Ibridoma – Ibridoma

Ibridoma – Ibridoma
Eigen beheer, 2009

Ibridoma werd in 2001 opgericht door drummer Alessandro Morroni en zanger Christian Bartolacci en is afkomstig uit de Italiaanse provincie Macerata. Na een enkele bezettingswisseling, twee EP’s en een serie optredens als support voor Blaze Bayley tijdens hun Italiaanse tournee weet de band in 2009 in eigen beheer hun eerste langspeler af te leveren. Deze krijgt simpelweg de titel Ibridoma mee.

De Italianen leveren heavy/power metal zonder compromis, maar ook met bijster weinig originaliteit. De oppervlakkige nummers sleuren vrijwel allemaal voort op mid-tempo snelheid. Alleen openingsnummer Red is wat vlotter. De plakkerige ballads Jenny en Lady Of Darkness missen hun doel compleet en vertragen het album nog meer. De stem van Christian is erg geknepen en wordt overheerst door een sterk Italiaans accent, iets wat gecombineerd een zeer onplezierige gewaarwording blijkt. Het gitaargeluid is vlak, de riffs standaard en het leadgitaarwerk kinderlijk. De gehele productie klinkt wat dat betreft vlak en schel met de klikkende basdrums en de slecht te onderscheiden basgitaar.

Het debuut van Ibridoma doet bij mij niet bepaald een hemel open scheuren. De eentonige composities, irritante zangstem en vlakke productie maken het een cd die zich niet vaker in mijn speler zal bevinden. Ondanks mijn kritiek moet ik toegeven dat niets aan het album echt slecht te noemen is. Maar met het huidige aanbod aan bands die wel meer te bieden hebben, vallen de heren van Ibridoma al gauw buiten de boot. Ik verwacht dan ook niet dat we van deze band nog veel bijzonders hoeven te verwachten voor de toekomst.

Ibridoma - Ibridoma

1. Red
  2. I’m Not Sorry